شناسهٔ خبر: 179010 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار زرد هواشناسی برای رگبار باران و وزش باد شدید

رگبار سازمان هواشناسی برای رگبار باران و رعدوبرق در برخی استان‌های کشور و وزش باد شدید و کاهش کیفیت هوا در نقاط مستعد از امروز تا روز یکشنبه هفته آینده هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با انتشار گزارشی، ورود دو سامانه جوی را به کشور اعلام کرد که می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر وضعیت آب و هوای مناطق مختلف داشته باشد.

سامانه اول، فعالیت سامانه‌های بارشی اعلام شده که از سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ آغاز شده و تا یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ادامه خواهد داشت. نوع مخاطره‌ای که این سامانه به همراه دارد شامل رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ و کاهش محسوس دما است.

مناطق تحت تأثیر این سامانه امروز گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و غربی، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان و چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و مرکز اردبیل، دامنه و ارتفاعات گیلان و ارتفاعات در شرق هرمزگان پیش‌بینی شده است.

پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، شمال کردستان و ارتفاعات زنجان و جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال شرق کردستان، اردبیل، گیلان و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین و البرز این شرایط جوی را خواهند داشت.

شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۸،‌اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات زنجان و یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ شمال و شرق اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان برای فعالیت اسن سامانه اعلام شده اند.

احتمال آبگرفتگی محلی معابر، جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، محصولات کشاورزی، و تجهیزات شهری از جمله خطراتی هستند که در این بازه زمانی پیش‌بینی می‌شود.

به مردم و مسافران توصیه می‌شود از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و در فعالیت‌های کوه‌نوردی احتیاط بیشتری به خرج دهند. همچنین لایروبی دهانه پل‌ها و کانال‌ها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی از دیگر نکات مهم به شمار می‌آید.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری است. این سامانه نیز از سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ آغاز شده و تا یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ادامه خواهد داشت. در این بازه، وزش باد شدید و گردوخاک، و همچنین کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

مناطق تحت تأثیر این سامانه برای سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، جنوب سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان و برای چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵،‌خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان اعلام شده است.

پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۶، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام و خوزستان و شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۸، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز، قم، سمنان، گیلان و مازندران با این شرایط جوی مواجه خواهند شد.

این سامانه روز یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز، قم، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، فارس، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان فعالیت دارد.

احتمال وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و همچنین خسارات به تجهیزات شهری و برون شهری، امکان آسیب به صنعت برق و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال نیز پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی توصیه کرده مردم از کویرنوردی پرهیز کرده و در ترددهای جاده‌ای احتیاط بیشتری داشته باشند. همچنین عدم انجام پروازهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و عمرانی، و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره نیز توصیه می‌شود.

با توجه به شرایط جوی، از هموطنان خواسته می‌شود که احتیاط‌های لازم را رعایت کنند و به توصیه‌های مقامات محلی توجه کنند.